tisdag 6 maj 2008

Puh.

Har precis haft seminarie på den här boken. Väldigt intressant hur vi uppfattar oss själva kopplat till hur samhället ser på oss. Djupt jag vet. Jag kan faktiskt annat än att svepa drinkar på krogen. Tro det eller ej..

Har seminarie i eftermiddag också, börjar om en kvart. Då ska vi diskutera genus i samband med pedagogik. Biologin bestämmer vårat kön, det sociala könet däremot är det som genus tar upp.
Jag skulle förberett en diskussionsfråga dessutom. Jag tycker det där med genus är skitsvårt. Hade en diskussion med Anna härom dagen och hennes pojkvän plus min bubbe Thomas. Thomas var mest tyst men påpekade att tjejer och killar är olika för att killar vill spela Wow. Frågan för mig är om tjejer leker med barbies för att de förväntas göra det. Jag fick massa jävla dockor att kamma och klä på när jag var liten. Jag hatade dem. Sen tjatade jag till mig massa dinosaurier och hade krig mellan dem och dockorna. Gissa vilka som vann? Jo dinosaurierna såklart. Jag lekte alltid med killar när jag var liten och ägnade min lediga tid åt mitt supernintendo. Jag gillade också att bygga stenåldersbyar i skogen bakom mitt hus. Jag väljer själv att inte spela Wow nu för jag tycker det verkar ta så mycket tid och det känns helt ointressant. Jag sitter hellre och läser bloggar eller fikar med mina kompisar. Jag är nog en såndär typisk tjejtjej. Igår fikade jag med Zakia och en tjej som hette Martina. Vi kom in på kroppsbehåring och hur mycket tid vi tjejer lägger ner på att avlägsna det. Helt sjukt egentligen. Men jag vill inte ha håriga armhålor eller en buske mellan benen. Jag trivs såhär. Och självklart är det samhällets bild på hur man ska se ut som påverkar. Jag säger inget annat. Jag är såpass vuxen att jag kan välja själv. Men jag tycker det är viktigt att tjejer får vara som dom vill utan att man ska få en stämpel som äckelfeminist för det. Och framför allt att man ska låta barn ta del av både det "manliga" och "kvinnliga". Man kan hålla på i evigheter och min lektion börjar nu. Vilken fråga ska jag ha nu då? Jag växte upp med min pappa och är mer "killig" i sättet än min syster som växte upp med mamma. Kan det verkligen påverka en så mycket? Det som händer under de första två-tre levnadsåren? Uppenbarligen. Det får bli min fråga.

:*:*

2 kommentarer:

Anonym sa...

tror faktiskt inte att det har särskilt stor betydelse vilken av föräldrarna man växte upp med. Ta min syster och mig, hon växte upp med pappa men det är ändå jag, som växte upp med mamma, som är minst tjejig utav oss och som har en mer "manlig" attityd...

bara en tanke sådär..

Karin sa...

Det är nog inte alla nej men generellt kanske. Det kan man se på många killar som växt upp med storasystrar också. De har mer föståelse för tjejer och de förstår sig lättare på relationer. Tjejer betonar nämligen vikten av relationer och män social status som ekonomi/arbete.